Sök
Sök
Mina sidor

Renovering och underhåll

Utförs enligt besiktning, hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll eller efter godkännande av Salabostäder.

Önskar du få din lägenhet besiktad hör du av dig till Salabostäders kundtjänst för tidbokning.
Du kan även maila oss på info@salabostader.se så återkommer vi med en tid.

Det sk hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet beställs årligen genom att lämna in den blankett som Salabostäder skickar ut.

Enligt besiktning
I protokollet står vad ny eller nuvarande hyresgäst får renoverat. Beställningen är upp till hyresgästen att göra via bovärden.

Det är tillåtet att renovera själv som hyresgäst om det är fackmannamässigt utfört.

Målning på tapet godkänns inte! Debiteras vid flytt.

Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU)

Information om lägenhetsunderhållet för din lägenhet skickas ut, tillsammans med en beställningsblankett, någon gång under januari-februari.

Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU) innebär att du som hyresgäst är med och bestämmer när du vill ha vissa delar av underhållet utfört i din lägenhet. På blanketten du får står när renoveringen är utförd senast och när det är dags för nästa gång.

Väljer du att beställa något som egentligen inte är dags att utföra, utan som har några år kvar enligt planeringen, faktureras du den summan som står i kolumnen "kostnad för tidigare underhåll". Summan betalas innan renoveringen beställs av salabostäder.

När det finns så kallas underhållsrabatt på din hyra betyder det att något i din lägenhet är "utgånget i tid" och därför är dags att renovera.

Du som hyresgäst väljer om du vill beställa renovering eller behålla rabatten. Underhållsrabatt beräknas per utrymme och per månad vilker gör att summan på din hyresavi kan skilja från en månad till en annan om något är renoverat nyligen eller tvärtom om något blivit dags att renovera.

Eventuell rabatt som finns försvinner när renoveringen är utförd enligt din beställning.  

Önskar du beställa något fylls underhållsblanketten i och lämnas till salabostäder inom angiven svarstid. Ingen inlämnad blankett - ingen renovering.

Underhållsarbetet utförs under hela året. Det innebär att om du t ex lämnar din beställning i januari, så kan det bli så att renoveringen utförs senare under året och inte på en gång när beställningen kommer in.

Vitvaror, parkett och våtrum (badrum, toalett etc) är inte med i hyresgäststyrda underhållet, det utförs efter besiktning av salabostäder. Naturligtvis sker renovering utifrån besiktning när behov finns även på tapeter och golv. Du hör då av dig när som helst under året om du önskar få din lägenhet besiktad och utifrån det eventuellt kunna beställa renovering som vi bedömmer att det finns behov för.