Sök
Sök
Mina sidor

Hyresgästen åtgärdar själv

Som hyresgäst åligger det dig vissa enklare åtaganden. Om du är osäker på vad eller hur du ska gå tillväga, kontakta kundtjänst eller felanmälan.

  • Byte av glödlampor, lysrör och säkringar. Gäller även lampor i vitvaror och badrumsskåp.
  • Rengöring av fettfilter i köksskåp och dragkåpa ovanför spis.
  • Rengöring av golvbrunn och avlopp till tvättställ. Om du har ett större avloppsstopp, felanmäl. Användning av starka lösningsmedel som Kaustiksoda är inte tillåtet. Välj istället ett miljövänligt alternativ.
  • In- och urkoppling av tvätt- och diskmaskin.
  • Vid flytt gäller eventuell återställning av borttagen lägenhetsutrustning såsom badkar, innerdörrar, hatthylla, garderober och skåp.

Om du gjort en felanmälan eller om vi vid en besiktning upptäcker onormalt slitage eller skadegörelse, kan följande komma att debiteras dig. Det krävs oftast att vi besöker dig för att på plats göra en bedömning gällande eventuell debitering.

  • Låsbyte vid borttappade lägenhetsnycklar. Även andra nycklar som du kvitterat ut debiteras om du inte kan lämna in dem vid flytt.
  • Onormalt slitage på vägg, golv och snickerier såsom borrhål, slagskador, fettfläckar, ritat och/eller avriv på tapet, brännmärken, trasiga bänkskivor med mera.
  • Trasiga glashyllor i kylskåp.
  • Spruckna spisplattor.
  • Sprucken WC-stol eller trasigt handfat.
  • Trasiga lägenhetsfönster.
  • Saknade gardinbeslag och/eller saknad brandvarnare vid flytt.

För dig som är 75 år eller äldre finns det Kommunfixare (Sala Kommun) som kan hjälpa till med sådant som man inte klarar av att göra själv. Läs mer om Kommunfixare eller ring dem på tfn: 0224-74 98 80.