Gör om hemma/HLU
Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll förkortas oftast ”HLU”. Det innebär att du som hyresgäst påverkar underhållsplanen i din lägenhet.
Vi har en generell tidsplan över när lägenheterna kan underhållas, när det gäller golv och väggar. Om du önskar tidigarelägga till exempel en tapetsering så kan du välja att betala mellanskillnaden för de åren som återstår på tidsplanen. Det kan vara ett enkelt sätt att fräscha upp din lägenhet.
Du ser planerade åtgärder när du loggar in. När du är inloggad klickar du på ”mina avtal” i menyn, sedan på ditt bostadsavtal. Där finner du sedan ”underhåll” tillsammans med underhållsplanen.
Väljer du att tidigarelägga lägenhetsunderhåll kontaktar du kundservice, som även tar emot din beställning.
Vad kan jag välja mellan?
Vi rekommenderar att du bokar ett besök hos kundservice för att se vår utställningsvägg med de olika tapet-, golv-, köksluckor och handtagsvarianterna som vi erbjuder. Provernas färg kan variera beroende på vilken skärm du använder.
Tapeter
Tapetutbudet kommer från Boråstapeter – Borosan easy up
Kundservice har drop in vardagar mellan kl. 13:00-16:00. Besök oss och gör ditt val!
Väggfärger kök
Nyhet för 2023 är möjligheten att beställa målningsarbete till köksväggar.
Kundservice har drop in vardagar mellan kl. 13:00-16:00. Besök oss och gör ditt val!
Golv, luckor, bänkskivor och handtag
Vi rekommenderar att du bokar ett besök hos kundservice för att se vår utställningsvägg med de olika tapet-, golv-, köksluckor och handtagsvarianterna som vi erbjuder. Provernas färg kan variera beroende på vilken skärm du använder.
Hur skiljer man sovrummen från varandra i en planlösning?
Sovrummen räknas från vänster varv när du går in i lägenheten. Det är viktigt att du vet det när du lägger din beställning så allt blir rätt och riktigt.
Allmänt om renovering
Parkett, badrum, WC, och samtliga linoleumgolv är alltid en bedömningsfråga. Detsamma gäller byte av spis, ugn och andra vitvaror. Har du funderingar kring din lägenhet kontaktar du kundservice som lägger en serviceanmälan.
Enligt besiktning
I protokollet står vad du kan få renoverat i din lägenhet. Du hör av dig till vår kundservice för att lägga din beställning.
Det är tillåtet att renovera själv som hyresgäst om det är fackmannamässigt utfört. Det är däremot inte tillåtet att göra permanenta ändringar i planlösningen, som till exempel att göra om en fyra till en femma.
Renoveringar måste även kunna återställas den dag du bestämmer dig för att flytta, om vi inte godkänner den vid avflyttningsbesiktningen.
När hantverkarna kommer
Tapetsering & målning
Innan hantverkarna kommer och tapetserar eller målar så måste ni ta ner allt från väggarna och skjuta in möbler i mitten av rummet. Det ska vara minst 1,5 meter från vägg till möbler. Bredden på de möbler som är kvar i rummet får inte överstiga 1,5 meter. I mindre rum, som är smalare än 3 meter, är det nödvändigt att flytta ut alla möbler.
Om det finns kablar på golvlister, socklar eller dörrfoder så ska de plockas ned, dock inte strömförande kablar till vägguttag.
Väggarna som ska målas/tapetseras ska vara rentorkade och eventuella klistermärken/dekaler/affischer ska vara borttagna. Tänk även på att ta ned gardiner och plocka undan andra lösa föremål.
Golv, badrum och kök
Innan hantverkarna kommer för att lägga nya golv eller göra om badrummet, så måste alla möbler avlägsnas från de aktuella rummen. Du ska även ta bort kablar som sitter fast på golvlister, dock inte strömförande kablar till vägguttag. Om ni har tvätt- diskmaskin eller torktumlare som ni har installerat själva måste ni koppla ur dem och flytta ut dem från badrum eller kök.
Är detta inte klart när hantverkarna kommer så debiteras ni för merarbetet. Detta gäller även om ni måste be vår personal om hjälp.
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.