Hyresgästen åtgärdar
Som hyresgäst finns vissa saker som du behöver åtgärda på egen hand.
- Byte av glödlampor, lysrör (inklusive glimtändare), säkringar, även lampor i vitvaror och badrumsskåp.
- Rengöring av fettfilter i spisfläktar och dragkåpor.
- Rengöring av golvbrunn och vattenlås. Om du har stopp i avloppet efter att ha rensat golvbrunn/vattenlås/bottenventil i handfat/diskho/avlopp och vattnet ändå inte rinner undan ordentligt, eller om det läcker, ska du göra en serviceanmälan. Användning av starka lösningsmedel som kaustiksoda är inte tillåtet. Välj istället ett miljövänligt alternativ.
- In- och urkoppling av tvätt- och diskmaskin (anlita fackman vid behov).
- Innan du flyttar ut måste du återställa borttagen lägenhetsutrustning som exempelvis badkar, innerdörrar, hatthylla, garderober och skåp.
Onormalt slitage eller skadegörelse
Om du gjort en serviceanmälan eller om vi vid en besiktning upptäcker onormalt slitage eller skadegörelse, kan följande komma att debiteras dig:
- Låsbyte vid borttappade lägenhetsnycklar. Även andra nycklar som du kvitterat ut debiteras om du inte kan lämna in dem vid flytt.
- Onormalt slitage på vägg, golv och snickerier såsom borrhål, slagskador, fettfläckar, ritat och/eller avriv på tapet, brännmärken, trasiga bänkskivor med mera.
- Trasiga glashyllor/fack/lådor/dörrhyllor/grönsakslåda i kylskåp och/eller frys.
- Spruckna spisplattor.
- Sprucken WC-stol eller trasigt handfat.
- Trasiga lägenhetsfönster.
- Saknade gardinbeslag och/eller saknad brandvarnare vid flytt.
Det krävs oftast att vi besöker dig för att på plats göra en bedömning gällande eventuell debitering.
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.