Trygghet och störningar

Alla har rätt att bo tryggt. Vi vill att du ska trivas i ditt hem och det innebär också att du ska känna dig trygg. Vi gör vårt yttersta och hoppas också att du kan hjälpa till i det arbetet. Tillsammans kan vi skapa trygghet.

Trygghet

Att ha en bra kontakt med sina grannar leder ofta till bättre trivsel och större känsla av trygghet. Kanske kan din granne hålla ett öga på din lägenhet om du ska resa iväg? Att ha en bra dialog med grannarna kan både lösa och förebygga osämja, men framför allt leder det till en ökad gemenskap.

Varje år genomför Salabostäder trygghetsvandringar i våra bostadsområden tillsammans med hyresgäster och hyresgästföreningen. Under vandringen kan du som boende vara med och påverka din egen närmiljö och därmed din upplevda trygghet. Det är också ett bra tillfälle att lära känna dina grannar.

Störningar i boendet

Som boende i ett flerfamiljshus finns många möjligheter till gemenskap och trivsel, men det ställer också krav på att visa hänsyn och att inte störa dina grannar, oavsett tid på dygnet.

Om du bor i ett flerfamiljshus kan du aldrig kräva att det ska vara helt tyst. Barnfamiljen är troligtvis livligare än pensionärsparet men du ska aldrig behöva acceptera skrik och bråk, hög musik eller störande spring i trapphuset. Alla har rätt till lugn och ro i sitt hem.

Vi är alla olika

Vi uppmanar alla våra hyresgäster att visa respekt och förståelse för varandra. Genom att visa hänsyn till varandra ökar förutsättningarna att både du och dina grannar ska få det trivsamma boendet som ni båda önskar.

Grannarna är inte alltid medvetna om att de stör. Därför uppskattas det ofta att man som granne vänligt säger till innan man kontaktar hyresvärden. Vi är alla olika känsliga för ljud och det finns olika saker som kan upplevas som störande.

Störande ljud

Att föra oväsen genom att spela hög musik, använda tvätt- eller diskmaskin nattetid, lägenhetsrenovera efter kl. 22.00, ha hög volym på TV:n, att låta hundar skälla och yla, eller att skrika är inte tillåtet.

Dina besökare är ditt ansvar

Tänk på att du ansvarar för om dina besökare stör. Det gäller både i trapphuset, på gården och i lägenheten. Om du ska ha fest meddelar du grannarna i förväg, vilket oftast förebygger irritation. Det innebär däremot inte att det är okej att störa grannarna obegränsat.

Om någon far illa

Uppfattar du att det är bråk i en grannlägenhet ringer du polisen. Det är mycket viktigt att du gör det, eftersom det kan innebära att du hjälper någon som far illa.

Anmäl störning (vardagar 7:00-16:00)

Vid störningar i boendet kan du kontakta vår bostadssociala samordnare Linda Svedlund på tfn: 0224 – 858 08 eller via e-post.

Anmäl störning

Anmäl störning (Vardagar efter 16:00 och helger)

Securitas hjälper dig om något inträffar efter kontorstid och som du inte kan lösa på egen hand. Om de konstaterar att utryckningen varit befogad debiteras den störande enligt aktuell prislista. En hyresgäst som återkommande stör grannar riskerar att förlora sitt hyreskontrakt.

Telefonnummer till Securitas störningsjour, 010 – 470 57 69

Oro

Misstänker du av någon anledning att något inte står rätt till hos din granne? Du har ingen skyldighet att kontakta oss om du anar oråd, men ibland kan ett samtal göra stor skillnad för den som eventuellt far illa.

Du kan göra en anonym orosanmälan till Sala kommun skriftligen eller muntligen. Ring Sala kommuns växel på 0224 – 74 70 00 för att bli kopplad till rätt person.

Vid misstanke om barn som far illa kan du göra en anonym orosanmälan till Sala kommun, skriftligen eller muntligen. Ring 0224 – 74 96 20 för att komma till barn – och ungdomsenhetens mottagning dagtid, och för akut anmälan utanför kontorstid finns jouren på telefon 021 – 39 20 66.

Vid en akut situation ska du ringa 112.

Gör en orosanmälan (på www.sala.se)

Tycker du att innehållet är bra?

Ge oss feedback så att vi kan göra vår information bättre.