Entreprenörshandboken

I den här sektionen av hemsidan har vi samlat praktisk information för att underlätta ditt arbete och sammanfattat det vi anser är viktigt i mötet med hyresgästen.

Välkommen till Salabostäder!

Som anställd till anlitad entreprenör är du en mycket viktig partner till oss. Du representerar Salabostäder och är vårt ansikte utåt. Vi har höga krav och förväntningar, som vi räknar med att du lever upp till. Vi vill att du är professionell och förstår värdet av ett gott kundbemötande.

Att tänka på innan påbörjat arbete

Avisering

Det är viktigt att du är tydlig i din kommunikation med hyresgästen. Du får därför en aviseringsmall från oss som ska användas.

  • Meddela hyresgästen i så god tid som möjligt, men minst sju dagar innan påbörjat projekt.

Nycklar

Säker hantering av nycklar är en självklarhet för såväl oss som för dig. Därför kräver vi identifikation i samband med visad order/beställning/projekt för att vi ska lämna ut nycklar.

  • Huvud-, fastighet- och lägenhetsnycklar hämtas på vårt huvudkontor på Brunnsgatan 31.

Vi lämnar ut nycklar under vardagar, med undantag för lunchtid mellan klockan 12:00-13:00.

  • Om något skulle inträffa som medför att du inte kan lämna nycklar enligt överenskommet, ska du omgående kontakta kundservice på Salabostäder.
  • Nycklar får aldrig märkas med objektets adress.
  • Du ansvarar för att förvara nycklarna säkert.
  • Om du skulle tappa bort en nyckel och ett låsbyte måste göras, belastas den kostnaden dig.

Trapphusinformation

När ett större arbete ska genomföras i en fastighet ska alla som bor i huset informeras om detta. Det ska tydligt framgå vilka arbeten som ska göras, hur lång tid det beräknas ta och hur det eventuellt påverkar de boende.

Vi vill som utgångspunkt alltid ta del av aviseringarna för eventuella justeringar innan de går ut till hyresgästen.

Att tänka på under arbetets gång

Vett & etikett

Du representerar Salabostäder och är en viktig del i mötet med våra hyresgäster. När du arbetar hos våra hyresgäster förväntar vi oss att du har ett gott uppförande. ”Hel och ren” innan du påbörjar ditt arbete är ett krav. Bemöt alltid hyresgästen med respekt och värdighet!

Kommunikation

Var tydlig och rak i kommunikationen med hyresgästen.

  • Informera om vart hyresgästen kan vända sig med frågor gällande arbetet.
  • Håll dina avtalade tider.
  • Meddela hyresgästen om arbetet tillfälligt måste avbrytas, samt tidpunkt när det beräknas återupptas.

Legitimation

Vi vill att våra hyresgäster ska känna sig trygga med att släppa in dig som entreprenör och ha dem hemma hos sig. Ett sätt att skapa trygghet för hyresgästen är att du alltid identifierar dig och presenterar dig med ditt namn och vilket företag du representerar. De har då chansen att verifiera vem du är via kundservice eller föregående avisering i någon av våra kanaler.

  • Bär alltid ditt godkända ID-kort väl synligt.
  • Visa legitimation vid första kontakten med hyresgästen.
  • Legitimation krävs vid utlämning av nycklar.

Besökstid

Vi önskar att våra hyresgäster påverkas så lite som möjligt även om det pågår ett arbete i lägenheten. Med anledning av detta och av respekt till våra hyresgäster gäller därför följande:

  • Arbete utförs vardagar kl. 8-17, om inte du och hyresgästen kommit överens om annat.
  • Störande arbete bör helst inte göras innan kl. 8:00 eller senare än 17:00.

Säkerhet och fackmannamässighet

Vi värnar starkt om våra hyresgästers integritet. När du utför ett arbete är det oerhört viktigt att respektera och inte föra vidare information om hyresgästen.

  • Du har tystnadsplikt för allt du ser, hör och läser hos hyresgästen.
  • Om du upptäcker missförhållande i lägenhet ska det omgående meddelas till beställaren. Det kan gälla samlarbeteende, vanvård, skadedjur och liknande.
  • Alla el-installationer ska vara säkra och i fullgott skick under hela arbetets gång.
  • Avvikelser som inte är fackmannamässigt utförda rapporterar ni till oss.

Parkering

De parkeringsbestämmelser som finns i bostadsområdet där du ska arbeta gäller även dig som entreprenör.

  • Parkera så att utryckningsfordon, färdtjänst eller andra transporter inte hindras från att komma fram. Kundservice utfärdar parkeringstillstånd på våra områden, om så behövs.
  • Det är inte tillåtet att parkera på gräsmattor.
  • Om bostadsområdet har vägbom, kom ihåg att stänga och låsa den efter dig.

Att tänka på när arbetet är avslutat

Städning & avfallshantering

Det är viktigt att du håller snyggt och rent omkring dig, både när arbetet pågår och när det är avslutat. Det ger ett bra intryck och förväntas av dig både från oss och hyresgästen.

  • Täck arbetsplatsen för att skydda möbler och annat i lägenheten.
  • Täck dörröppningar och in till andra rum om ditt arbete dammar.
  • Använd skoskydd.
  • Inget får lämnas kvar i lägenheten (tapetrullar undantaget).
  • Släng inte ditt skräp bland hyresgästens sopor.
  • Ta med ditt arbetsmaterial och/eller källsortera på närmsta återvinningsstation.

Kvalitetskontroll

När ditt arbete är slutfört kan det komma att kontrolleras av oss. Även hyresgästen kan ha synpunkter på bemötande, kvalitén och arbetet i stort, vilket kan framgå av våra NKI-undersökningar. Kontrollera gärna en sista gång när arbetet är avslutat, att allt är genomfört enligt uppdraget.

Avrapportering

När ditt arbete är slutfört ska detta avrapporteras i avsedd applikation.

Tycker du att innehållet är bra?

Ge oss feedback så att vi kan göra vår information bättre.